creatief-doe-leerkracht-festival volgend jaar weer?
Leerkrachten en docenten: breng de creativiteit terug in jouw onderwijs,
Inspiratie opdoen door allerlei creatieve werkvormen die je de volgende dag meteen in je klas kunt toepassen en je werk tot een plezier maken.
- van praten naar doen
- van denken naar ervaren
- Van reactief naar creactief
- van werken naar spelen
Een onorthodox festival vol beleving, zonder lezingen en power points
Daarom heten de workshops ook speelplaatsen.
Als leerkracht en docent speel je naast de ouders de meest belangrijke rol voor de vorming van het kind. Wat je doet en ook wat je niet doet is van grote invloed op het leven van het kind.
Een mooi voorbeeld van hoeveel invloed jij hebt als leerkracht:
In de tekenles:
Juf: Wat teken je?
Kind: Ik maak een tekening van God.
Juf: Maar niemand weet toch hoe God eruit ziet.
Kind: Zo meteen wel.
Kun jij de eigen ideeën van het kind heel laten?
Elk mens is creatief, het belangrijkste potentieel om ons gelukkig te maken in het leven.
Is jouw creativiteit heel gelaten in het onderwijs, dan bezit je de creativiteit kinderen de ruimte te geven ook creatief te zijn.
Voel jij je door het systeem onderwijs beperkt in je creativiteit dan kun je kinderen ook geen ruimte geven. In een creatief proces weet je nog niet waar het naar toe gaat en kan het niet anders dan dat je de controle loslaat.
Het creatief doe leerkracht festival
is er voor alle leerkrachten die speelsheid en plezier in hun werk willen creëren.
Je kunt er verschillende nieuwe werkvormen (speelvormen) ervaren zoals:
- een vreemde taal leren door een verhaal te maken
- breinvriendelijke, creatieve leer-spelen voor lezen, spellen, rekenen en muziek
- tekenen als creatief proces om je eigen wereld te leren kennen
- luisteren met aandacht naar je lichaam door tai chi om weer open te staan om te leren
En nog meer leuke verlichte acts om jouw creativiteit aan te boren.
De spelen zijn de volgende dag direct toepasbaar in je eigen lesgroep.
Durf je het aan je eigen creativiteit eens de ruimte te geven zodat je in de klas ook meer ruimte aan kinderen kunt geven?
Voor creatievelingen is het festival 1 groot feest,
Voor niet-creatievelingen (zoals ze zichzelf noemen) vraagt het moed om uit de comfortzone te stappen en biedt het creatieve ontdekking en ontwikkeling.
Zodat je terug op school:
- beter de verschillen begrijpt in je klas
- meer ruimte kunt geven aan de eigenheid van kinderen
- gemakkelijker met veranderingen om kunt gaan
- meer zin en plezier hebt in je werk
Dit omdat je jouw talent en creativiteit hebt ervaren en zo kinderen bij hun talent en creativiteit kunt brengen.
Annettes visie
Kinderen zijn creatief enorm krachtige wezens, maar door ons onderwijssysteem verliezen ze deze kracht in rap tempo.De meeste kinderen die anders leren worden gestigmatiseerd en moeten zich wel aanpassen.
Ik was anders, kleurde het liefst buiten de lijntjes en rebelleerde om mijn creativiteit te beschermen.
Creativiteit zie ik als een kracht die aan de basis ligt van alle intelligenties.
Het gaat me aan het hart dat er zo weinig ruimte voor is in het onderwijs.
Hiermee laat het onderwijs zoveel potentie en daardoor mogelijkheden en kansen liggen.
Daarom organiseer ik met 0% budget en 100% missie, samen met een hele groep speelplaatsleiders,
het creatief doe leerkracht festival om het onderwijs een creatieve boost te geven.
Want onderwijzen voor de toekomst is uitgaan van je eigen creatieve kracht
Loop jij of jouw team al warm voor 8 uur inspiratie?
Meld je dan aan voor de creatieve onthullingen:
Je word via de ‘creatieve onthullingen’ op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen over het festival.
Voorlopers van de tijd aan het woord ter inspiratie
Ted lezing ‘Do skools kill creativity?’ van Sir Ken Robinson.
Buiten de lijntjes | Ken Robinson
stimuleer je creativiteit
Nederlands – Hardcover | 2013
Terwijl kinderen over het algemeen niet twijfelen aan hun eigen creativiteit, zijn volwassenen veelal minder zeker van zichzelf
Een compleet nieuw brein | Daniel H. Pink
waarom de rechterhelft van ons brein ons succesvoller maakt
Het is van essentieel belang dat we de omslag maken van functionaliteit naar ontwerp; van argumenten naar verhalen; van focus en specialisatie naar integratie en symfonie; van logica naar empathie; van van zakelijkheid naar speelsheid en van materialisme naar zingeving.
Creativiteit als noodzaak, lectorale rede en installatie Jeroen Lutters
De 21-ste eeuw is een wit doek dat we moeten leren vullen. Dat vraagt om creatieve vermogens. Nodig daarvoor zijn nieuwe vaardigheden: durven confronteren, associëren, fouten maken en je verbeeldingskracht gebruiken.
https://www.facebook.com/CreatiefDoeLeerkrachtFestival
Wil je op de hoogte blijven like ons op facebook, filmpjes en uitspraken over de noodzaak voor creativiteit in het onderwijs, zie je vanzelf voorbijkomen. Zoals van Robert Dijkgraaf: ‘Het is niet zo moeilijk de aanknop te vinden bij kinderen, maar het is de kunst van de uitknop af te blijven’. Of Einstein: ‘Creativity is intelligence having fun’. en vele anderen.