Menu
Je hebt 1x in je leven een TIC nodig

Je hebt 1x in je leven een TIC nodig

Dat kan toch verdorie niet met klei,
weet je weleens wat klei is? brieste ik tegen de leraren.

En die tang kun je niet als hamer gebruiken.
Hoezo schilderen jullie op school op doek?
Mooi voorbeeld zijn jullie, ik wil ze wel een paar tikken verkopen.

Goh, wat maakte ik me druk, ik werd er wakker van, een kwaaie droom.
Wat is hier nu weer gaande, wat had dit te betekenen?
De strijd met het onderwijs heb ik toch al jaren geleden opgegeven?

Mm… blijkbaar blijft het mijn stokpaardje.

Het laait weer op, het vuurtje om kennis en ervaring door te geven.

Het is ook niet gek, door mijn kleinkinderen word ik telkens
geconfronteerd met het onderwijs heden ten dage.
Al die methodes en de druk om te presteren en wel zo snel mogelijk.

Of je er nu aan toe bent of niet
Op de peuterspeelzaal begint het al.
Spelen wordt zo snel mogelijk afgeleerd.

Zara is net 6 geworden en ze MOET al jaren binnen de lijntjes kleuren.
Bij binnenkomst meteen een werkje uitkiezen.
Hoewel we zijn laat en dan valt er niks te kiezen.

Op de plek die overblijft heeft Juf een kleurplaat gelegd van een kip met dikke zwarte lijnen.
(worden ze naarmate ze ouder worden steeds dunner?)
Wat is nou een kip in een lege ruimte, niets bestaat toch zonder omgeving.
Of wordt dit weer te filosofisch?

Zara knutselt heel graag, maakt als enige van de klas gebruik
van de bak met kosteloos materiaal wat de juf opspaart.
En nu pakt ze de dikke zwarte stift en schrijft met grote hanenpoten: ‘KIP’
de rest is blijkbaar minder belangrijk, op tafel staan
wat aftandse kleurtjes, die amper kleur afgeven.
(kom je in elke wachtkamer tegen)

‘Denk erom Zara’, zeg ik. ‘Ook buiten de lijntjes kleuren he’?
Ze kijkt me besmuikt lachend aan en knikt van nee,
zover is ze inmiddels wel afgericht.

Taal en rekenen moeten er zo snel mogelijk ingestampt.
Hierdoor verliezen kinderen hun nieuwsgierigheid, motivatie en creativiteit.
en hebben later voortdurend bevestiging nodig
omdat bij elke scheet: ‘goedzo, knap gedaan of oh wat mooi’ wordt geroepen.

Ze leren niet met beelden om hun heen om te gaan,
laat staan dat ze zichzelf en hun talenten leren kennen.

Of draaf ik nu door?

Juf het kan zo anders als je je creativiteit zou gebruiken wil ik wel zeggen.
en haar toeschreeuwen hoe belangrijk het is dat er gespeeld word,
dat ze mogen onderzoeken, ontdekken, ruzie maken,
lachen en domme fouten maken.

Het leven is toch een lolletje?
Maar ik bijt mijn tong af.

Het probleemoplossend vermogen, hun
natuurlijke creativiteit wordt hier niet gewaardeerd.

Praat met elkaar, er gebeurt zoveel in de wereld,

Vanmorgen op het journaal hoorde ik op mijn nuchtere maag zoiets afschuwelijks,
ik had daar later last van en ik ben notabene een bewust mens.
Het riep beelden op die bleven terugkomen.

Hoe ga je als kind daarmee om?
Scherm je jezelf af?
Raak je afgestompt?
Ga je het normaal vinden?

Is de school wel een veilige plek om je gevoelens te uitten?
Of moet je je boosheid, verdriet of angst wegstoppen?

Geef ze de ruimte om zichzelf, elkaar en de wereld te leren kennen
Wie past er nog in het hokje normaal of eh gemiddeld?

Het fenomeen pesten los je niet op met een stoeptegel
met een lieveheersbeestje erop op het schoolplein’.
en ook niet met regels.

Wat een armoede aan menselijkheid.

Er is geen RUIMTE voor echte ontwikkeling.
Later gaan ze boeken lezen als : Hygge en Lykke over hoe je gelukkig wordt.

In het leven heb je toch meer nodig dan taal en rekenen.
Het vraagt om creativiteit, je problemen op te lossen
en ook hoe je met je gevoelens om moet gaan.

Je herkent het misschien in je eigen situatie
en ik hoop dat jij het anders doet of anders wilt doen.

Maar:

Dat kan alleen als jij genoeg ruimte in jezelf hebt, dan pas kun je de ander de ruimte geven

Kortom mijn handen jeuken weer, ik heb zin om weer de TIC (training in creativiteit) te gaan geven.

Een creatief ontwikkelingsproces van een jaar en het begint al in september.
Ruimte creëren voor jezelf en zo ruimte te kunnen geven aan anderen.

Ik vertel er later meer over maar wie belangstelling heeft kan de brochure
vast aanvragen en meedoen met de testtraining op 24 maart.

Dan krijg je de kans jezelf, de Klinker en mij te testen.
Is het wat voor jou om via cre-actieve technieken je te ontwikkelen
en te gebruiken in jouw leven en werk?

Kom dan 15 september.

Zoals een oud cursist die ik pas tegenkwam zei: De TIC is een levensschool, iedereen zou in zijn leven een keer de TIC moeten doen.

Kom je ook?

 

 

 

 

Deel, Mail of Print dit artikel

5 reacties

  1. Justine Mol schreef:

    dag annette

    jij kunt zo lekker jakhalzen om vervolgens je passie te delen.
    wordt mijn boekje ‘opgroeien in vertrouwen’ verplichte literatuur voor de tic deelnemers? vroeg ik me gewoon even af.

    hartegroet, justine

    • Annette Wessels schreef:

      Ha Justine,

      Mooi dat je reageert Justine. Het is waar, het jakhalzen is ook bewust ingezet om reacties te krijgen. Het liefst ook uit het onderwijs. Hoe kan ik het anders te berde brengen als ik het niet heel erg belangrijk vindt en de dingen bij de naam kan noemen. Jouw boekje zal ik zeker aanraden maar verplichten doe ik niet aan. Mijn ervaring is dat cursisten van de TIC wel heel open staan voor nieuwe inzichten. In de opleiding komt het ook aan de orde en wanneer zij dan zelf de behoefte voelen voor deze informatie zullen ze het zeker aanschaffen. Bedankt voor je tip.

  2. Geke schreef:

    Zo waar beschreven… kan ik de brochure ontvangen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *