Menu

Op een zinkend economieschip red je het echt niet met rekenen en taal hoor!

schip in de storm
GEEN rekenfoutjes nu!

Net voor de vakantie bezoek van de inspecteur

De school van hoofd hart en handen, zat van het ene moment op het andere van kop tot teen onder de stress.

Een kleine school midden op het platteland, die de talenten van de leerkracht inzet om de talenten van de kinderen boven water te krijgen. Waar iedereen elkaar kent en waar je gekend wordt . En de begrippen verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerken centraal staan.

Ze houden rommelmarkten en zamelen oud papier in om de leuke dingen van de school te kunnen bekostigen.

Ook de plaatselijke harmonie doet een duit in het zakje en daarvoor regelt de school voor na school gitaarles voor de kinderen, grote belangstelling.

Met het hart zit het wel goed op deze school en met de handen zeker.

Maar het hoofd, dat kan men meten en daar is de inspectie niet tevreden over.

Nog voor de vakantie verscheen het rapport, het loog er niet om.

De school kreeg het stempel: ’zwakke school’.

Het rapport werd met een strik op de plank gelegd en de vakantie zo goed en zo kwaad als dat nog ging gevierd.

Na de vakantie wordt meteen het team bij elkaar geroepen, de inspectie wil ze zonder de directeur (streng) toespreken.

Je vraagt je af in welke tijd leven we, het is echt 2013!

Nadat de directeur dit besefte stapte ze eigenwijs als ze is toch het overleg in. Het hele team was al in tranen. De angst regeerde.

Een voorbeeld van fout gedrag van de leerkracht, maar was het wel zo fout?

Mijn naam is haas
Mijn naam is haas

De inspecteur bij de kleuters: er werd een kaartspel gespeeld. De kleuter had op een bepaald moment 2 kaarten als oortjes op haar hoofd gezet.

Foei! De inspecteur vond dat de leerkracht hier had moeten ingrijpen zodat er taakgericht gewerkt werd en niet gespeeld?¿

De directeur vroeg later welk kaartje de kleuter had. Het was een konijntje.

Het kind heeft de basis, plezier in het leren door te spelen, maar voor zuurpruim meneer de inspecteur is plezier hebben in leren een gepasseerd station.

Week na week worden er nieuwe kinderen aangemeld op de ‘zwakke school’.

De directeur waarschuwt de ouders meteen. We zijn een zwakke school hoor!

Maar de ouders worden er niet koud of warm van.

Na een aantal weken belt de directeur standaard met de ouders, de kinderen en de ouders bevalt de school prima. Er is rust in huis gekomen, de kinderen worden uitgedaagd en voelen zich thuis op de kleine school.

Dan vraag je je toch in gemoede af, wat doet de overheid eigenlijk met al die dure onderzoeken die bewijzen hoe een kind het beste leert.

Voer de druk nog een beetje op zeg, tjonge jonge jonge.

Hoe leuk is leren dan nog? Hoe leuk is het nog om leerkracht te zijn?

Het platteland heeft de nuchterheid en kalmte om zich niet druk te maken om deze beoordeling van de inspecteur. Het is er geenszins van onder de indruk.

Wat een vertrouwen van de ouders, zijn zij en de kinderen in feite niet de werkgevers?

Waar gaan we voor angst of liefde, controle of vertrouwen?

Is nieuwsgierigheid, openheid en creativiteit niet de basis in het onderwijs?

Hoe denk jij hierover?

Leerkracht en docent, trainer en coach: wil jij het leuk hebben in de klas? Neem dan een last minute naar je creativiteit, aanstaande woensdag 18 september is het creatief doe leerkrachtfestival op de Ambelt in Zwolle. Geef je snel op, met hoe meer mensen je komt, hoe minder het kost.

Deel, Mail of Print dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *