
Al die leerkrachten lopen hier heel tevreden rond
terwijl ik grrrrrom van binnen,
ben ik nou zo raar of zijn zij nou gek?
Ze start met een filmpje wat ik al tig x gezien heb.
En dan de wijsneus uithangen ook nog,
ons testen of wij HET wel gezien hebben.
Ze staat hoog op het katheder
en heeft nog een hulpje ook
iets lager in rang weliswaar
hij mag de knop van de power point bedienen
of het papier oprapen wat ze laat vallen.
Deze workshop gaat over ‘spelen’,
hoe belangrijk spelen is voor een kind om te leren.
En voor mij? Denk ik.
maar dan kopt ze hem er al in:
wie van jullie speelt er nog weleens?
Vragen naar de bekende weg, denk ik,
ik durf mijn vinger amper op te steken,
alleen een paar yuppen vooraan bekennen.
De conclusie blijft uit, blij dat ik me er niet voor geleend heb.
We moeten doorrrrr
ze doet niet wat ze zegt, het onderwerp is spelen notabene
en wij zitten, mond dicht, armen over elkaar en luisteren naar
hersenonderzoek zus en zo pft.
Het is de dag van de cultuureducatie,
ik ben na een dolende rit eindelijk
in Amsterdam op de plek aangekomen
en heb de 3 lezingen in de grote zaal overleefd.
Vechtend tegen de slaap
maar nu komen gelukkig de workshops,
tenminste dat dacht ik.
Nou, het ene wetenschappelijke onderzoek
na het andere kreeg ik om de oren,
gefrustreerd verliet ik de zaal.
Op naar de volgende workshop
iets met theater
dat zal toch zeker wel een workshop zijn?
En weer werd ik doodgegooid met feitjes
en gebruiksaanwijzingen,
vermoeid van ingehouden kritiek verliet ik wederom de zaal.
We jassen er nog 1 doorheen
op hoop van zegen
hier had ik hele goede berichten over gehoord.
Mijn hoop werd meteen de kop ingedrukt
weer een zaal met keurige rijtjes
en leerkrachten die het doodnormaal vinden.
Wat is in godsnaam dan een workshop tegenwoordig?
toch geen lezing?
Of op de ouderwetse manier kennis overdragen
die jij ook weer van een ander opgestoken hebt?
Het baart mij grote zorgen.
Sterker nog de stoom komt uit mijn oren
wat weer niet bevorderlijk is voor mijn oriëntatievermogen.
Een lezing is hooguit 3 kwartier houdbaar.
Als het een inspirerende spreker is misschien iets langer.
Daarna is de smaak en de geur vervlogen,
het zicht verdwijnt en de oren zitten dicht,
het gevoel is: wanneer is het afgelopen?
Welnu het is afgelopen en ik ben niets wijzer geworden,
met al mijn leergierigheid.
Ja ik zou het in mijn gekregen notitieblokje nog kunnen opzoeken.
Er is geen kennis geïntegreerd in mij
zodat ik het kan gebruiken.
Stampen dan maar
Om toch zoveel mogelijk kennis in de mensen te krijgen
worden er vragen gesteld en moet je je hand of vinger opsteken.
En gebruikt de spreker pasjes opzij naar voren en naar achteren.
Met handgebaren, power-points en andere gekkigheid wordt het geheel meer beeldend gemaakt.
Maar het blijft behelpen er meer dan drie dingen van te onthouden.
Wat je hoort, vergeet je, wat je ziet, onthoud je en wat je doet, begrijp je
In een workshop gebruik je alle zintuigen,
je werkt met hart en handen, doet ervaringen op.
Gebruikt je hoofd om inzichten op te doen in wat je waarneemt:
je gedrag, je gevoelens, gedachten en gebeurtenissen.
Je laat ze los of leert hoe er anders naar te kijken.
Dat is pas kennis.
Hoofd hart en handen en dan net andersom!
Horen zien en zwijgen
Met je zintuigen neem je je omgeving en je innerlijke wereld waar.
Vervolgens beoordeel je het
Juist!
Je vind er wat van.
Dat gaat de hele dag zo door.
Dat vinden dan he?
Overleving strategieën zijn het,
met alleen zien en horen mis je dus veel.
Veel coaches, trainers en leraren weten wel hoe belangrijk de andere zintuigen zijn.
Maar daar blijft je pak niet glad bij.
En hoe pak je dat aan?
Daarom wordt er een gedrocht van een lezing ontworpen.
Kan het anders?
Nou en of,
nu komt mijn verkooppraatje:
Spelen
Dat doen we in de Klinker speelplaats voor kreativiteit al sinds 1989,
Spelen creëert een krachtige leeromgeving.
Geen workshop maar een playshop.
Hoezo werken?
Dat roept bij mij een moeten op.
Spelenderwijs leren, werkt beter.
Spelen is de manier waarop de natuur leren bedoeld heeft, volgens wetenschapjournalist -Mark Mieras-
Ben jij coach, leraar, trainer of begeleider, volgend jaar start er een masterclass om dit stokje door te geven.
zodat je weet hoe je het anders aanpakt waardoor je training, lessen, coaching of begeleiding effectiever is.
Heb je belangstelling, neem contact met me op.
Waar spelen we?
De plek is heel belangrijk
Daarom spelen we op de meest inspirerende plekken
zoals Ca Palazzo in Pergola, Le marche in Italië
of de Klinker op het platteland voorbij Zwolle.
Waar alle zintuigen open gaan staan en je vanzelf snel uit het hoofd bent,
je hart voelt en ziet wat er uit de handen komt.
Waar moet een succesvolle workshop dus aan voldoen.
- de plek moet inspirerend zijn
- faciliteren naar het ontdekken van eigen-wijsheid.
- gelegenheid geven tot spelen en zelf ervaren
- een creatief proces in gang zetten
- duurzaam zijn
Cursisten van de Klinker die zich laten volgen
doen de dingen waar ze altijd van droomden.
Ze zetten hun bedrijf op in Marokko,
beginnen een kunst/zorgbureau met winkel of zorgboerderij.
Schrijven boeken over rouwverwerking voor kinderen.
Geven creatieve trainingen of workshops.
Staan op de markt met hun eigen schepsels.
Geven les in de creatieve vakken op scholen
of begeleiden mensen met een handicap middels creatieve bezigheden.
Coachen jonge moeders in flexibiliteit of om zaken helder te krijgen.
Wil jij ook je creativiteit ontdekken en spelend leren?
Kom dan naar de creatieve ontdekkingsdag van 25 november,
ja volgende week zaterdag al en nog voor de oude prijs.
Het kan het begin zijn van een nieuwe weg.
Voor iedereen waarvoor deze dag het begin was van een creatieve carrière,
stuur alstublieft deze mail door aan diegene die volgens jou deze dag ook op weg kan helpen. Dankjewel.
Ja brrr ik herken het dat soort lezingen. Ook erg als ze geen workshop heten.. Wegwezen daar!