Menu
Creatieve educatie noodzaak

Creatieve educatie noodzaak

MIC:  Modules in creativiteit start in september

Zorgen om de volgende generatie

Drie turven hoog
net 4 jaar op deze wereld
het onderwerp: ‘Valentijnsdag’.

De Juf had het goed voorbereid
we gaan het over liefde hebben, weten jullie wat dat is?

Jaha, kusjes geven,
een jongen doet zijn trui over zijn hoofd.
Knuffelen zegt Ismay,
jah, zegt Juf met wie wil jij knuffelen?

Nou, dat wist ze meteen
en ook hoe het moest
op de rode stip zegt Juf,
de groep is lacherig.

Wat voor kleur heeft de liefde?
Rood op 1 natuurlijk maar ook paars en groen werden genoemd.
De weg naar hun creatieve explosie is geëffend
ze zitten te wippen op de stoel,
de juf corrigeert  liefdevol.

Ze heeft een kleitafel, verftafel, wascotafel en
dunne kleurtjestafel klaargezet
ik wist het wel als ik nog klein was.
Maar wat schetste mijn verbazing
het merendeel koos voor kleurtjes
een paar voor klei en een paar voor verf.

Het onderwerp is goed uitgediept,
de liefde heeft in al zijn facetten de revue gepasseerd.
Tot de groepsknuffels van de meisjes en jongens toe.

Je zou zeggen die kinderen gaan helemaal los
maar wat denk je?
Het was allemaal hartjes wat de klok sloeg
Juf deed ze lippenstift op en zo maakten ze er ook nog kusjes op,
met klei was een jongen een ring aan het maken
dat hoorde bij trouwen.

Bij het schilderen waren ze iets vrijer
een mond en mooie kleurtjes in vierkante lijnen
één meisje had een andere aanpak
ze had 2 mensen geschilderd in een gekleurde omgeving.
Een jongen was gefascineerd door het water
Juf corrigeerde hem de kwast goed af te strijken.
He jammer, nu konden de schilders hun werk
niet presenteren het was nog nat.

Juf had de wind er goed onder
toch zou het mooi zijn als er meer ruimte was
voor onderzoek en ontdekkend spelen.

En dat is niet alleen een zaak van de school
ook ouders zijn er schuldig aan dat kinderen alleen
met cliché’s als hartjes komen als het over liefde gaat.

Juf zegt regelmatig: wat prachtig en oh wat mooi, een echt kunstwerk,
Toen ik geen compliment maakte aan de jongen
vroeg hij aan mij: ‘en ik dan’?
Ok het vraagt even training om geen complimenten te geven.
Je kweekt namelijk een generatie die constant bevestiging nodig heeft.
Dat is niet waarom kinderen zich creatief uiten.
als dat wel zo is het al fout gegaan.

Kinderen zijn allemaal creatief en geïnspireerd,
ze hebben geen aanmoediging nodig, ze leren het zo juist af.
Laat ze de boel vies maken en geef ze dikke vette krijtjes of kleurpotloden.
Bevraag ze: was het leuk? Of wat heb je gemaakt?
Zo leer je ze kennen en laat je hun creativiteit heel.

HOU OP met te zeggen:
oh wat mooi, daarmee conditioneer je ze.
Je gaat uit van jouw werkelijkheid,
en zij willen zich HUN WERKELIJKHEID eigen maken
super belangrijk voor hun sociale emotionele ontwikkeling
mogen ze asjeblieft liefde tekenen of schilderen zoals zij het willen?

En ga jij dan oefenen om daar geen oordeel over te geven
en ook geen compliment? Ze moeten het niet voor jou doen.

Deze Juf ontwikkelt zich volop creatief en staat open voor supervisie,
wil jij ook leren de creativiteit heel te laten van onze volgende generatie
door je eigen creativiteit de ruimte te geven
en zo te leren hoe je je leerlingen de ruimte kunt geven?

Dan is de MIC:  Modules in creativiteit die in september start iets voor jou.
Heb je belangstelling? Neem dan contact met me op.

 

 

 

 

Deel, Mail of Print dit artikel

4 reacties

  1. Frederike schreef:

    Hoi Annet,

    Interessant artikel. Ik heb 4 kleinkinderen en hoor mezelf vaak zeggen. oh wat mooi. Ik lees daar net dat dit kinderen creëert die veel bevestiging nodig hebben. En dat je ze meegeeft wat jijzelf mooi vindt, en niet hun eigen ‘mooi’ laat ontdekken. En het gaat natuurlijk helemaal niet om alleen mooie dingen maken, maar het is veel breder, gewoon dingen ontdekken, plezier hebben, durven, expressie.
    Nou ik ga kijken of ik het anders kan doen, veel meer bevragen, goh wat heb je gemaakt, heb je plezier gehad, hoe vond je het, enz. En natuurlijk zelf lekker mee spelen en ontdekken.
    Dankjewel Annet,

    Groet

  2. Petra Boon schreef:

    Dag Annette, Op de peuterzaal waar ik heb gewerkt gaven wij als leiding weinig tot geen voorbeelden. De peuters maakten op die manier hun ” eigen” spin. Als zij daarmee heerlijk aan de slag waren dan vertelden we dat ze zo lekker aan de slag waren. En het resultaat was altijd mooi. Ik voel nu nog niet aan wat hier beter aan kan? Om het kind te stimuleren de eigen creartiviteit te laten borrelen. Hart groeten, Petra

  3. Annette Wessels schreef:

    Dag Petra, zeker voor die tijd waren jullie heel goed bezig. Het begin, laat ze vrij, helemaal voor peuters is natuurlijk helemaal goed. Dat ze goed bezig zijn en dat alles mooi is is eigenlijk overbodig. De motivatie en inspiratie komt bij hen van binnenuit, daar hoeven wij ze niet in te bevestigen. Bevragen is dan een goede optie. Want wat is mooi? Ze maken het niet voor mooi. Of denk jij daar anders over?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.